A
házi feladatok meghatározásának elvei
Az
iskola – mint intézmény – a gyermekes családok életében fontos szerepet
játszik.
A
szülők elsősorban a házi feladatok gyakorisága, típusai alapján szereznek benyomást
és alakítanak ki véleményt gyermekük iskolájáról, így egyre nagyobb figyelmet
kap a házi feladat, a tanórán kívüli tanulnivaló kérdése.
Tantestületünk
egységes véleménye az, hogy házi feladat adása feltétlenül szükséges, mert:
-
Különösen az alsó évfolyamokon a házi feladat lehetőség a szülőkkel való kapcsolattartásra
(lehetőség szerint be is kell vonni a szülőket az otthoni készülés felügyeletébe).
-
A szülők helyeslik, igénylik, elvárják a tanulóknak adott munkát.
-
Az otthoni munkával eltöltött idő és az iskolában produkált eredmények közötti összefüggés
pozitív.
-
Fontosnak tartjuk pedagógiai, szociális és egyéb hatásait.
-
A gyakorlás egy módja.
-
Fényt derít a hiányosságokra
-
Az önálló probléma-megoldási képességet fejleszti.
-
Időbeosztásra, rendszerességre nevel.
-
Általa tanul a diák tanulni.
-
Saját tanulási stratégia kialakítását segíti elő.
-
Önuralomra, önismeretre szoktat.
-
Egyszóval: eredményesebb munkára készít.
A
házi feladat lehet szóbeli, írásbeli vagy mindkettő. Az adott tantárgytól függ,
hogy melyik elem hangsúlyozottabb.
Aszerint,
hogy milyen célt szolgál, lehet:
-
képesség- és készségfejlesztés az adott témában,
-
az órán tanultak megerősítése,
-
az új anyag előkészítése.
Házi
feladatként elsősorban a tankönyv és munkafüzet feladatai szolgálnak. Egyre gyakrabban
kapnak a gyerekek önálló - az internet segítségét igénylő -, írásbeli, kutató
feladatot.
Törekedni
kell arra, hogy időközönként a gyerekek kapjanak személyre szóló, individualizált
munkát, ez mind a tehetséggondozást, mind a felzárkóztatást segíti.
Törekedni
kell a differenciált házi feladatok adására, arra, hogy a reproduktív házi feladatokat
felváltsák a tehetségesebb tanulók számára adott produktív, kreatív feladatok.
Évfolyamonként
lehetőséget adunk egy-két hosszabb idő alatt elkészíthető munka, mely a tanulók
kreativitását, kitartását is próbára teszi (pl. olvasónapló, Toldi-szótár készítése,
kiselőadásokra való felkészülés, tabló készítése adott témában, angol nyelvi
projekt feladatok, digitális prezentációk).
Gyakran
adjunk szorgalmi munkát, mely a vállalkozó kedvű tanulóknak elismerést hozhat,
s ez motiválhatja a többieket.
A
házi feladat mennyiségéről, időkorlátairól
•
Átlagos képességű tanulóra vetítve törekedni kell arra, hogy az az idő, melyet
a házi feladat elvégzésével tölt, naponta ne haladja meg:
-
első, második osztályban az egy órát,
-
harmadik, negyedik osztályban az egy, másfél órát,
-
ötödik, hatodik osztályban másfél, két
-
hetedik, nyolcadik osztályban két, két és fél órát.
(Alsó tagozatban a rendszeres házi feladat
készítés színtere a napközi.)
•
A hétvégére adott házi feladatok ne haladják meg a szokásos napi tanulnivaló mennyiségét.
•
A hosszabb tanítási szünetekre csak készségfejlesztő, játékos, motiváló feladatokat
adjunk, vagy a tudás szinten tartása érdekében 1-1 tanórai házi feladat szükséges.
•
A nyári szünetben is hasonló elvek alapján kapjanak házi feladatot, kivétel a magyar
tantárgy kötelező olvasmányai, amelyek a tantervben előírt követelményeknek
felelnek meg.
A házi feladat értékeléséről
A
házi feladatok rendszeres ellenőrzése elengedhetetlen. (Adjunk csak annyit, amennyit
ellenőrizni tudunk.) A tanár kompetenciája, hogyan értékeli az elvégzett munkát.
rendszeresen házi feladatot nem készítők szüleit az e-naplón és ellenőrzőn keresztül
kell értesíteni gyermekük készületlenségéről. A tanuló szorgalmi jegyében kell,
hogy tükröződjön ez a hiányossága.