San Francesco di Assisi


akadlymentes oldal


2017. szeptember
H
K
SZ
CS
P
SZ
V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30


2017. szeptember 24. vasárnap,
Gellért napja van

Arcidiocesi di Eger


  magyar italiano




Boldogsgprogram


  qrcode

" Egy cseppnyi őszinte szeretet nemesebb tengernyi tudomnynl.
Disgyőri Szent Ferenc Rmai Katolikus
ltalnos Iskola
Disgyőri Szent Ferenc Rmai Katolikus ltalnos Iskola Miskolc




NAGYBJT



Forrs: http://uj.katolikus.hu/cikk.php?h=1761

A hsvtra felkszt negyvennapos bjt hamvazszerdn veszi kezdett, amely idn februr 22-re esik. A keresztnyek ebben a bnbnati idszakban Jzus Krisztus feltmadsnak, a hsvtnak a megnneplsre kszlnek, a hitben val elmlyls, a kiengesztelds s a lemonds segtsgvel. Erd Pter bboros, a Magyar Katolikus Pspki Konferencia elnke februr 22-n 17 rakor az esztergomi bazilikban mutat be szentmist a nagybjt kezdetn.
A hamvazszerda arra az si hagyomnyra vezethet vissza, hogy a hvk a vezekls rszeknt hamut szrtak a fejkre. Ennek emlkt a mai napig rzi a szertarts: az elz vben megszentelt s elgetett barka hamujbl a pap ezen a napon (s nagybjt els vasrnapjn) keresztet rajzol a hvek homlokra, kzben pedig ezt mondja: "Emlkezzl, ember, hogy porbl vagy s porr leszel!" A hamu egyszerre jelkpezi az elmlst s a megtisztulst.

Mivel a vasrnapokat az Egyhz nem tekinti bjti napnak, a VII. szzad ta szerdai nappal kezddik a nagybjt, gy hamvazszerdtl hsvt vasrnapig a bjti napok szma ppen negyvenet tesz ki.

A nagybjt azrt tart pontosan negyven napig, mert a Szentrsban s az abbl kiindul keresztny hagyomnyban a negyvenes szm mindig az egyes esemnyek jelentsgt emeli ki. (Jzus Krisztus nyilvnos mkdsnek megkezdse eltt negyven napot tlttt a pusztban. Negyven napig tartott a vzzn, negyven vig vndorolt a pusztban a zsid np, Mzes negyven napig tartzkodott a Snai hegyen s Jns prfta negyvennapos bjtt hirdetett Ninivben.)

A negyvennapos bjt a IV. szzadra vlt ltalnoss a keresztny vilgban. A XI. szzadig olyannyira szigor volt, hogy ks dlutnig semmit sem ettek; hst, tejtermket s tojst pedig a bjti napokon egyltaln nem fogyasztottak. Az Egyhz mra enyhtett a bjti szablyokon, de hamvazszerdra s nagypntekre szigor bjtt r el: a 18 s 60 v kztti hveknek csak hromszor lehet tkeznik s egyszer jllakniuk. E kt napon s nagybjt tbbi pntekn 14 vesnl idsebb tagjait arra kri az Egyhz, hogy a bjti fegyelem rszeknt ne fogyasszanak hst.

A nagybjt liturgikus szne a lila, amely a XIII. szzad ta jelkpezi a liturgiban a bnbnatot. Ugyancsak a bnbnat jeleknt marad el a nagybjt egsz folyamn a szentmiskben az alleluja, amely a liturgiban az rm legkzvetlenebb kifejezdse; a templomot ez idszakban nem dszti virg. Az Egyhznak sajtosan a nagybjthz ktd szertartsa a keresztti jtatossg, amelyen a hvek mintegy vgigksrik Krisztust a kereszthalla fel vezet ton.

A bjt vallsos gyakorlata a bnbnat, a megtisztuls, az ldozat s a knyrgs fontossgt lltja kzppontba, kifejezi az ember Isten irnt tanstott szeretett s az rte val ldozatvllalst. Hsvtra kszlve az Egyhz a bjt mellett az ima s az alamizsnlkods (a szegnyek megsegtse) lelklett ajnlja hveinek.

Forrs: http://mek.niif.hu/04600/04645/html/khp0013.html
Nagybjt, az rdy-kdexben negyvenlbjt, az egyhzi vben hamvazszerdtl hsvtvasrnapig terjed, Jzus negyven napi bjtlsnek, majd knszenvedsnek emlkezetre szentelt negyvennapos idszak, amelynek kisebb megnevezett egysgei: hetei, vasrnapjai, nnepei is vannak. Kzpkori magyar nyelvhasznlatban gykerez nevk mig l idsebb npnk ajkn.

A bjt, npnyelvi alakjban bt sz megbecslend rgisgnk, hiszen mg a magyar nyelv szakrlis pogny rtegbl kerlt t a keresztny szhasznlatba.

A rgi idk bjti fegyelme igen szigor volt. A bjti napokon csak kenyeret, st s szraz nvnyi eledeleket volt szabad enni, s csak egyszer ehettek napjban. Ennek az pletes, nmegtagad letnek szmos pldja s nyoma maradt fenn npnk krben, mutatvn azt, hogy a jkedv ldozatban rme telik. Mutatja azonban azt is, hogy a np vallsos letben is dnt a hagyomnyok kultusza. A hivatalos enyhtsek kvetkeztben mr nem volna ktelezve a szigor bjtre, klnleges kiktsekre, de apinak jmbor lete megszentelte, s gy is a legjabb idkig megtartotta ket. Nlunk is akadtak mg a mlt szzad vgn is faluk, illetleg paraszti kzssgek, amelyek a halat nem szmtva, csak nvnyi eredet tpllkot vettek magukhoz. Mg tejnemvel sem ltek. Nem zsrral, hanem olajjal fztek. Annyira mentek, hogy a bjts eledelek szmra tbb helyen, mg nem is rgen, kln ednyeket hasznltak. Kiszombor helyi hagyomnya szerint a nagybjt pntekjein mg ftt telt sem ettek.

keresztny regula szerint a hsflk mellett lacticinium, keleti, grgkatolikus szhasznlat szerint fehr eledel (tej, tr, vaj, sajt, tojs) sem kerlhetett ilyenkor a hvek asztalra.



A XVII. szzadban a bjt krdsben nagy vita tmadt a gyngysi francisknusok s jezsuitk kztt. A bartok ragaszkodtak a rgi tilalomhoz: abstinentia a carne, ab ovis et lacticiniis, vagyis tartzkodni kell a hs, tojs s tejnem fogyasztstl. Ezzel szemben a jezsuitk szerint a nagybjtben, de egyb bjti napokon is szabad tojst s tejflt enni. A vita elfajult. A rmai Congregatio de propaganda fide a bartok hagyomnyos rtelmezst helyeselte, az orszg klnleges helyzetre val tekintettel azonban mgis hozzjrult az enyhtshez. A folytonos knnytsek (tej, tr, vaj, tojs) ellenre is a parasztsg a mlt szzadnak szinte a vgig mgis csupn halat s olyan eledeleket fogyasztott, amelyeket - mint a szegedi np mondja - csak a harmat nevelt, teht nvnyflket. Ezrt mondogatjk az enyhtseket visszautast reg tpaiak: knny a bt trn, kinyrn, vagyis hinyzik belle az nmegtagads.


A nagybjti penitencinak kzpkorias kemny fajtja volt a negyvenels. Aki felfogadta magban, csak negyvenszer, azaz naponta csak egyszer evett naplemente utn a nagybjt egsz ideje alatt. A szcsnyi bartok a mlt szzadban mr kzdttek a szoks ellen. Az ipolytarnciak szerint azt mondogattk, hogy aki negyvenels kzben hal meg, elkrhozik, mert az Urat ksrtette, hozz akart hasonl lenni.

Mindez mg a rgi kemny penitenciatarts nyoma. Az egyhzi trvnybl is - rja a jezsuita Taxonyi Jnos - s a rgi szentatyknak rsaibl kitetszik, mely nehz penitencikat szoktanak vala adni hajdan a hallos bnkrt. Mert az id alatt, amelyben a bns penitencit tartott, nem vala nki szabad a szentegyhzba bmenni, hanem az ajtnl kellett llani, s ott az Istentl irgalmassgot s kegyelmet krni. A templomba menknek pedig azon knyrgni, hogy rette esedezzenek. Ezek fltt zskba jrni, fehr hamuval bhinteni, hajt elmetlni, lovaglstl, vendgsgektl, hsteltl, boritaltl, frdstl, komdia- s jtkltstl meg kellett magt tartztatnia mindaddig, valameddig penitencia tartsnak ideje el nem mlt. Ezenkvl minden hten bizonyos napokon csak kenyrrel s vzzel tartozott bjtlni. Az Oltriszentsget pedig nem adjk vala nki, hanem csak hsvtkor s hallos betegsgben... A hamisan eskv negyven napig, a gyilkosok s a hzassgrontk ht esztendeig, a kromkodk pedig teljes letekben penitencit tartsanak.

h boldog Isten - shajt fl a pter - mint lszen nknk dolgunk a msvilgon... Ha most a lelkiatya penitenciatartjnak sok szrny kromkodsirt, sok tiszttalan mocskossgirt, sok parznasgirt s szentsgtr hzassgrontsirt egynhny napi bjtt hgy, jaj mely nehznek ltszik nki ez a penitencia! Szegny gyntatatynak... azt kell hallani, hogy igen kemny, igen komor, embertelen...


Az orszg tbb vidkn hallottuk, hogy voltak, akik a hzaslettl, dohnyzstl is megtartztattk magukat, Nem nyiratkoztak, nem borotvlkoztak. Ez utbbi fogadalmak nagyhtre, esetleg mr csak nagypntekre korltozva, mig lnek. A negyvenelst ismerte a szegedi, Kalocsa vidki magyarsg, mtrai palcsg, de a sokcok, bunyevcok is. A felsorolsbl kitnik, hogy jelesen azok a tjak, amelyeket vszzadokon t a francisknus obszervncia psztorolt.

Itt nem foglalkozhatunk bvebben a brmikor vllalhat bjtls, tovbb msnak megszgyentsre, hallba kvnsra fogadott kibjtls, rbjtls, elbjtls hagyomnyvilgval, nhny mozzanatra azonban mgis utalunk. regek szerint a bjt klnsen rdemszerz az r eltt. Ezrt npnk a fogadalmait, imdsgait, olykor mg babons praktikit is iparkodik bjttel is kedvess tenni. gy asszonyok kzeli bcsjrhelyekre hnylon, azaz tlen-szomjan szoktak elmenni, hogy krseik ezzel mg biztosabb meghallgatsra talljanak a csodatev Szzanya eltt. Laskai Ozsvt mondja Szent Ambrusra hivatkozva, hogy a bjtl ember nyla megli a kgyt: a gonoszt, amely szjn behatolva prblja az embert hatalmba kerteni. Ezrt tulajdont a szegedi nphit mg a boszorknyprkben (1728), de meg manapsg is az hnylnak, nylnak gygyt ert. A hagyomny evangliumi skpe: nylval nyitja meg Jzus a sketnma nyelvt (Mk 7, 33), a vak ltst (Jn 9, 6, 15). Erdlybl nyoma van, hogy - taln a keleti egyhz hatsra - eskdtek is a bjtre. 1665. Eskszm az l Istenre... Szz Mrira, Tizenkt apostolokra... s minden szent napokra s bjtkre, melyek gy adjk lelkem dvssgt...

Szkesfehrvr-Felsvroson mg napjainkban is szp szmmal vannak, akik hshagyvasrnaptl hsvtig csak nvnyi eredet, fzetlen tpllkot vesznek magukhoz. A fstlt hst, szalonnt rgebben a kemencbe raktk, a tv-t a szjra bortottk s betapasztottk. Hsvtra bontottk ki. Ezeltt voltak, akik kanalukat erre az idre a tisztaszobban a szentkp mg dugtk. Nmetblyi monds szerint a gazdasszony az lskamra kulcst a ktba dobja s csak nagyszombaton halssza ki belle, vagyis jelkpesen elzrja a csaldtagok ell.

Nyilvn hajdani kultikus, de egyelre tisztzatlan httere van annak a jmbor gyakorlatnak, hogy a szegedi, kalocsai tjon a hagyomnyrz asszonynp kztt sokan akadnak, akik a nagybjt pntekjeit, klnsen pedig a nagypnteket hrom, esetleg ht szem bzn tartjk meg. Emlegetik, hogy Patosfn nmelyek mg a szzad elejn is a nagybjti szerdt, pnteket, szombatot hrom szem bzn meg vzen bjtltk meg. Mint mondogattk, Jzus is gy cselekedett a pusztban. Megjegyezzk, hogy ismeretes legenda szerint minden bzaszemen pecstknt rajta van Jzus brzata.

Az egsz bjti hagyomnyrend korunk nagy gazdasgi s trsadalmi vltozsban, vilgnzeti forrongsban gyorsan pusztul, s hovatovbb a maga aszktikus erklcsi szndkaiban a mlt lesz. Ezt a bomlst a folyton enyhl egyhzi rendelkezsek is nyomon kvetik, br regek keser fejcsvlssal fogadjk ket, s nem lnek velk.

Hamvazszerda, mskppen bjtfszerda, bjtfogadszerda, bukovinai szkelyek ajkn hammazszerda, Szkelyfldn mg trfsan fogbltszerda, szrazszerda, becsn is szrazszerda, Szendrey Zsigmond felletesen odavetett adata szerint aszalszerda, Hercegszntn, Dvodon tisztaszerda; a sokc, horvt ista sreda tvtele, a nagybjt kezdete, els napja. A szegedi eredet Lnyi-kdex (1520) is bjtfogad szerda nven emlegeti.

E napon mise eltt van a templomban a mlt vi virgvasrnapi szentelt barkbl keletkezett hamu megszentelse, utna pedig a hamvazs.

A hamu a bnbnat szimbluma mr az szvetsgben is. Az skeresztnyek a tredelem jell hamuval hintettk meg magukat. A nyilvnos bnbnat ugyanis a nagybjt els napjn, hamvazszerdn vette kezdett. A nagy bnsk meztlb, zskszer vezekl ruhban, a templom kapujban vrtk a pspkt, aki a templomba vezette ket. Elmondtk a ht bnbnati zsoltrt, majd a pspk fejkre tette a kezt. Megszrta ket hamuval, rjuk tette a ciliciumot, feladva a penitencit s meghintve ket szenteltvzzel, majd miknt az r a paradicsombl dmot, kiutastotta ket a templombl. A nagybjt egsz idejn tbb a templomba nem mehettek, csak az ajtban llottak s a bemen hvek imdsgt krtk.

Eleinte a hamuval val megszrs csak nyilvnos bnbnk szertartsa volt. A hvek kzl azonban sokan csupa alzatossgbl szintn meghintettk magukat hamuval. Szoksban volt az is, hogy a haldoklk a nyilvnos bnsk ciliciumt vettk magukra s hamuval hintettk meg magukat. A nyilvnos vezekls megszntvel, a XIV. szzadban a hamvazs szertartsa, mint a nagybjt kezdete, ltalnoss lett.

Hamvazszerda legrgibb hazai liturgijt a Pray-kdex rizte meg. Feltn benne a exorcismus cineris, mely az eurpai liturgikus hagyomnyban ritkn bukkan fl, s gy hazai jellegzetessgnek szmthat.

Szintn a Pray-kdexbl tudjuk, hogy bencs kzssgeinknek Cluny pldjra a szertarts utn a templomot vez temetben, hajdani nevn cinteremben meztlb krmenetk volt.

Az 1500-bl val Baptismale Strigoniense szerint ezen a napon szenteltk a zarndokok botjt s tarisznyjt, akik voltakppen szintn vezekl tra kszltek.

Idztk mr azt a kveti jelentst, melyet I. Ferdinndnak rtak a fnyes portrl: a trk szerint a keresztnyek az v bizonyos rszbe megtbolyodnak. Most itt folytatjuk: csak miutn valami csodlatos erej port (szentelt hamut) hintenek a fejkre, akkor trnek jzan eszkhz.

Npnk a hamvazst tbbfel szentelmnynek tekinti. Tudomsunk szerint Algy, Maroslele, Kiskunmajsa, Jszladny, Aptfalva (Csongrd) idsebb npe gy tartja, hogy aki hamvazkodik, annak nem fj a feje. Elfordul, hogy a templombl hazatrk sszedrzslik homlokukat az otthon maradottakval, hogy azoknak se fjjon a fejk. A tpai anya hazarkezve, kisgyermekei homlokra drgli a homlokn maradt hamut. A klesdi gyerek markban a keresztapjnak, keresztanyjnak hamut visz. Rszrja ruhjukra. Ajndkot kap rte.

Ha Klzse moldvai faluban nem jtt el a pap hamvazni, akkor a hvek tavalyi pimpbl, vagyis virgvasrnapi barkbl maguk gettek hamut. Ujjukkal belenyltak s gy vetettek homlokukra keresztet. A szintn moldvai Pusztina faluban a templomi hamvazsrl hazajvet az asszonyok meghamvaztk a tnyrt, tlat, kanalat s csak utna fogtak munkhoz.

Aptfalvn, Szajnban rgebben szoks volt az is, hogy frfiak jrtak hzrl hzra s egyikk hamvazott. Fradsgukrt jutalom jrt. Tveds volna azonban itt csak az egyhzi szertarts kicsfolsra, pardijra gondolni. A npiess vlt szoks bizonyra a rgi trk idkbeli licencitus-hagyomnyban gykeredzik, amikor egyes szertartsokat laikusok vgeztek. A szoks az egyhzi hamvazs jjszletsvel prhuzamosan, lappang gyakorlatknt megmaradt, a szakrlis sznezet azonban elhomlyosodott benne.

A rbakzi Szil faluban lapton hamut vittek a kocsmba s rszrtk azokra a korhelyekre, akik a farsangi mulatozst mg nem hagytk abba. Trfs-komolyan mondogattk nekik: porbl lettl, porr leszel!

Az udvarhelyi szkelysg szerint a hamvazszerdn szletett gyerek halla utn nem rothad el. Az akkor vgott fa sem. gy tartjk a zgoniak is.

Dny regei rgebben nem gyjtottak tzet ezen a napon. A kiszombori gazdasszony valamikor az egsz hzat hamuval hintette meg, hogy a bn, baj, kr elkerlje a csaldot.

A hshagyi vendgeskeds utn Szihalom hevesi faluban az a szoks jrta, hogy a hvek hamvazszerdn kenyeret, nyers telflesgeket vittek a templomba. Szentels utn a pap a szegny kztt osztotta szt.

Pusztakovcsi katolikusai a megmaradt farsangi teleket a reformtus csaldoknak ajndkoztk



A hamvazszerda s nagybjt els vasrnapja kztti pr napnak Plskefn hshagyht, ltalban azonban csonkaht, gy a cstrtknek is csonkacstrtk, Szkelyfldn kvrcstrtk, zablcstrtk, torkoscstrtk, tobzdcstrtk, Szkesfehrvrott is torkoscstrtk, a nyugati Kethelyen kisfarsang a neve. Ilyenkor mg megettk a farsangi telmaradkot, hogy krba ne vesszen. Mecsr szigetkzi faluban a szegnyeknek adjk. Azutn itt is szigoran megtartottk a nagybjtt. Sajtsgos, hogy az orszg egyes vidkein ezt a cstrtkt is kvrcstrtk nvvel illetik. Az azonosts, illetleg eltolds nyilvnvalan msodlagos, hiszen szokskszlete ezeken a helyeken is az eredeti: jl kell enni.

Cskmnasgon kvrcstrtkn mg szintn elfogyasztjk a hshagykedden megmaradt finom eledeleket, majd a bjti tilalom ellenre tncra perdlnek. Eljrjk a zsidvecsernye nevezet tncot. Hogy pedig Isten angyalait igazi szkely furfanggal megtvesszk, tnc kzben romnosan kieresztik az ingket, a kalapot vagy sapkt a fejkn hagyjk. gy az a ltszat, hogy k nem katolikus magyarok, hanem romnok, akiknek nagybjtje ksbb kezddik. A zsidvecsernye sz is trfs megtvesztsre val.

A francisknus jmborsgtl ihletett kzssgek rgebben, regasszonyok itt-ott mg manapsg is vgezni szoktk a nagybjt pntekjeire rendelt, de Szent X. Piustl mr eltrlt officiumokat, zsolozsmkat is, amelyek a knszenveds egy-egy eszkzrl szlnak.

Az els pntek zsolozsmja: Krisztus Urunk tviskoronja. A msodik: Krisztus Urunk lndzsja s szgei. A harmadik: Krisztus Urunk szent leple. A negyedik: Krisztus Urunk szentsges sebei. Az tdik mr jobban ismert: a Szzanya ht fjdalmnak napja, szokottabb nevn fjdalmaspntek. Olvask s litnik, ponyvn l imdsgok s nekek, kzpkori miseknyveinkben pedig miseszvegek mutatjk hajdani npszersgket, virgz kultuszukat.



Emltettk, hogy a hamvazszerda s nagybjt els vasrnapja kztt van a csonkaht, Smegen semmiht. Cstrtkjnek hajdani kolozsvri neve bjtfcstrtk (1572). Pntekjnek XVII. szzadi kalendriumban felbukkan neve bjtelpntek. Magnak a vasrnapnak (Invocabit) csonkavasrnap, a Dbrentei-kdexben bjt el vasrnap a neve. A rgi tmr vrmegye rimaszombati brtnkpolnjnak jellemz titulusa tentatio Domini a diabolo, s gy csonkavasrnap a bcsnapja.

A vasrnap hagyomnyos evangliuma (Mt 4,1-11) csakugyan az rnak a stntl val megksrtsrl s a gonosz megszgyentsrl szl. Ksrtsek idejn a tredelmes keresztny llek is szmthat a zsoltros gretre: angyalainak parancsolt felled, tenyerkn fognak hordozni tged, hogy kbe ne ssed lbadat (90. zsoltr, 11).

Ennek rmre Franciaorszgban, Tirolban, s mg ms nmet tartomnyokban is fklyt szoktak getni, tzet gyjtani (fte des brandons, Funkenfeuer). Ez nyilvnvalan a tltemetsnek egyik formja, amely a liturgival is kapcsolatot tallt.

A szoks itt-ott haznkban is feltnik. Valszn, hogy a XVIII. szzadban bevndorolt nmetek hoztk magukkal. Csonkavasrnapot a szatmri, rszben mr elmagyarosodott npsziget Funkensonntag nven tartja szmon. Az itteni nmet legnyek fahasbokat szoktak getni a szntfldn. Rgebben fldsztett kocsin szalmt s fakeresztet vittek ki a mezre. Imdkoztak, majd alkonyatkor a legidsebb lny szentelt gyertyval gyjtotta meg.

A szokst a szatmri Kaplony (Capleni) nmet eredet magyar npe sajbzs nven emlegeti. Csonkavasrnap eltti napon a falu legeljn ndbl kunyhflt ptenek. Elje lct vagy szket lltanak. A falu legnyei 15-20 sajbval, azaz araszos tmrj fakarikval s a sajbhajtshoz szksges 3-4 darab mteres bottal kimennek a kunyhhoz, ahol mr ott talljk a lenyokat, akik a kunyht krljrva nekelnek, majd letrdelve imdkoznak. Az imdsg utn az egyik leny szenteltgyertyt gyjt s azzal meggyjtja a kunyh belsejt, mire a legnyek sajbjukat a botra fzve megtzestik. Mikor a sajbk mr tzesek, az egyik legny a lcra helyezett deszka mell ll, sajbjt feje fltt forgatja, kzben ezt kiltja: sajb, sajb, ki ez a sajb? Felelet: ez a sajb a Szz Mri s Szent Jzsef - ezzel sajbjt odacsapja ferdn a deszkhoz gy, hogy a sajb a bottl elvlva elrpl s tzvonalat r le. Mikor az els legny sajbjt mr elhajtotta, elhajthatja a tbbi is. Mindegyik a sajbjra egy-egy szent nevt kiltja ki. Amikor ezt mr mindannyian elvgeztk, akkor a falubeliekrl elnevezett sajbkat rptik el. gy megy ez, amg a tz ki nem g. Ha elalszik, a lenyok s legnyek sorba llanak, egytt elneklik az mbr vtettem kezdet egyhzi neket, amelynek vgeztvel csndben hazamennek.

Nagybjt els vasrnapjt a hajsi nmetsg Scheibensonntag nven emlegeti. Rgebben a legnyek, lnyok kimentek a szabadba, ahol tzet gyjtottak, s csicskt, krumplit stttek benne, majd amikor megsltek, a legnyek nyrsra tztk, s hajigltk, mikzben ezt mondogattk:Scheiblein, Scheiblein weh, weh, weh, Es geht ein Scheiblein auf die Hh',
Wem soll das Scheiblein gehren:
Dem Hansl und der Resel.



A nevn szltott lny tartozott a vele egytt emlegetett legnynek kalcsot (Krapfen) adni, amely ezen a napon minden hznl slt. Szmos hazai nmet faluban, gy Vrgesztesen, Vrtessomln stttek ezen a napon klnleges kalcsot, fnkot (Brandkrapfen), hogy a bza majd ne szksdjk mag. Hgyszen Pretzlsonntag a neve, mert perecet szoktak stni.

A vasrnapot a baranyai Feked, Hmeshza, Babarc, Cik nmetjei Hutzelsonntag nven emlegetik. Rgebben szalmval tktztt kereket (Hagelrad, Halrder) hajtottak a hegyre, ott meggyjtottk, majd leeresztettk a faluba. gy vltk, hogy ez a szertarts majd megvdi az j termst a termszeti csapsoktl. Este a legnyek s figyermekek (Hutzeljungen) jkvnsgokat hangoztatva jrtk be a falut. Ezrt megvendgeltk ket.

A jtkot a ngrdvercei nmet s magyar fiatalsg a mlt szzadban egyformn kedvelte, a szakrlis kpzetek azonban itt mr kihullottak belle: Tavasz kezdetn, de leginkbb bjti vasrnapok estvin a fiatalsg a faluhoz kzeles magaslatokon tzet rak, s abba szraz tlgy-, de leginkbb bkkfbl kszlt kis karikkat - k sajba nven emlegetik -, melyek kzpen lyukkal vannak elltva, tzest. Midn mr egszen lngol, egy plcra szrja s egy, a fldre fektetett deszkadarabon cssztatva, ezen felkiltssal: sajba, sajba, ki legyen ez a sajba? Klmn Kati vagy Magyar Ann? Tbbnyire kedvese nevt emltve, a lgbe dobja Ezen mulatsgot leginkbb nmet helyeken gyakoroljk. Vercre megltszik, midn a kt dunntli bogdnyi fiatalsg szrja a tzes karikkat

A nagybjt kvetkez, msodik hete, illetleg vasrnapja (Reminiscere) a Dbrentei-kdexben bjt msod vasrnap, Telegdi Miklsnl, tovbb Bujkon nevetlenvasrnap. Tpn guzsaht, guzsavasrnap, Szakmron guzsolht, guzsolvasrnap, Hangonyban vitrht, vitrvasrnap, Gyr vidkn torkosht, illetleg torkosvasrnap, Kresznerics szerint vilgosht, mert ennek vasrnapjn az evangliumi szakasz Urunk sznevltozsrl szl.



A harmadik (Oculi), a Dbrentei-kdexben bjt harmad vasrnap Telegdi Miklsnl bjtkzpvasrnap, egy XVII. szzadi evanglium-magyarzatban szemek vasrnapja.

Szinnyei Merse Pl egyik koratavaszi tjat brzol kpnek az Oculi nevet adta. A hajdani dekos mveltsg ri vadszok a vasrnapot az ez id tjt kezdd szalonkales miatt tartottk szmon.



rdemes ehhez azokat a rigmusokat idzni, amelyeket a vadszok a bjti vasrnapokhoz (Schnepfensonntage) fznek. Egy Zirc vidki flnpi magyar regula szerint Reminiscere: keresni gyere! Oculi: itt vannak ni! Laetare: sok szalonka jr-e? Judica: rosszkor jr. Palmarum: nincs vsr. Quasimodo vasrnapjn l szalonka a tojsn.

Nmet vltozata kedvez idjrs esetn:Reminiscere, auf Schnepfensuche geh,
Oculi, da kommen sie,
Laetare, das ist das Wahre,
Judica, sind sie auch noch da:
Palmarum, Trallarum!



Ha pedig rossz az id:Reminiscere, noch Eis und Schnee,
Oculi, sind sie nicht hie,
Laetare, nicht einmal rare,
Judica, noch keine da,
Palmarum, Trallarum!
Quasimodogeniti, halt,
Jger halt, jetzt brten sie!



A grgkatolikus liturgia szerint most van a kereszthdol vasrnap, evangliuma (Mrk 8,34,35) nyomn: aki engem akar kvetni, vegye fl keresztjt. A liturgikus nek: a Te kereszted eltt leborulunk Urunk s a Te szent feltmadsodat dicstjk.

A ht s vasrnap nevei Tpn nevetlenht, nevetlenvasrnap, Bujkon fehrvasrnap, Gyr vidkn bzaht, Kunszigeten buzsaht, Rbagyarmaton guzsaht, Erdlyben bjtkzp, bjtkzpszerda (1557, 1600), a kalocsai tjon, Szakmron fbtht, fbtvasrnap.

A rkvetkez szerda lcsei kalendriumbeli neve bjtkzpnap, Hahton kntorht, Kresznericsnl bjt dereka. reg kalocsaiak flbjtszerda nven emlegetik s szigoran megbjtlik. Horvt-szlovn neve is hasonl: sredopostna. A htnek a kzpkori egyhzi latinsgban hebdomada mediana, a napnak pedig nyilvn evangliumnak a verse miatt: ha pedig vak vezet vilgtalant, mindkett gdrbe esik (Mt 15, 14) coecus natus volt a neve.

A nap hagyomnyvilga elevenen l az eleki nmetsg krben. Neve Mitte in der Fasten. Itt ellenkezleg: a szigor bjt erre a napra kiss flenged s a tlkihords egyes mozzanataival is sszeszvdtt. Schram Ferenc rvid, de jelents utalsbl tudjuk, hogy a Rkczi-birtokok tbb helysgben ezen a szerdn (in medio Quadragesimae) akr a lakosok adba, akr a mszrosok rendba aranyozott szarv krt szolgltattak a fldesrnak. A terminus taln a beuf de la mi-carme hajdani hagyomnyvilgval egyezik.

Nyilvnvalan ugyanerrl a bjti szoksrl sarjad, de a nagypntekhez, a kzvetlen hsvti kszldshez tapad a hajdani kecskemti bikahajsza. Szigoran tartott nagybjt korltozta a mszrszki hsfogyasztst. Hogy teht a szkllk hossz fogat csinljanak a fogyasztkznsgnek hsvtra, az jfnt meg-megered szarvasmarha-vgst nneplyessggel szoktk bevezetni. Hzott bikt szalagoztak fl nagypnteken, a szarvt megaranyoztk s legnyeik vrebek ksretben vittk a vroson kvl ll vghdra.

A negyedik (Laetare) Tpn, Szakmron, szaki csngknl sketht, sketvasrnap, a Winkler-kdexben mg sketpntek is, Hollkn cskvasrnap, Gyr vidkn guzsaht. Kresznericsnl guzssht, Mezfldn guzsapntek, a Dbrentei-kdex szerint guzsalytvasrnap, Telegdi Miklsnl, napjainkban is Bujkon guzsalyvasrnap. Erdlyben (1560) bjtkzpvasrnap. A rgisgben mg vigadozvasrnap (1635), msknt rzsavasrnap (1635). Az elnevezst az magyarzza, hogy a ppa aranyrzst szokott szentelni, amelyet elkel s jmbor vilgi szemlyisgeknek kld ajndkba. Aranyrzst kapott Nagy Lajos felesge VI. Kelementl, Erzsbet kirlyn pedig XIII. Letl.

A guzsaly megnevezs nyilvnvalan az asszonyi szvs-fons befejezst jelenti. Tavaszodik, kezddik a mezei munka. Mihlygergei jellemz hagyomny szerint guzsalyvasrnap hossz metlt tsztt kell enni, hogy majd vkonyszl legyen az j kender.

Az nnep nmet neve Sommertag, amely a tavaszvrsra, meleged idre utal. Rgebben Kelet-Nmetorszgban e napon hurcoltk ki a telet jelkpez bbot (Todaustragen) a vrosbl, majd elgettk.

Ennek - tudomsunk szerint - egyetlen hazai, spedig nyilvn az si szlfldrl hozott erdlyi szsz nyoma, hogy Brass vrosban egy szalmabbot cifrn felltztettek, s srga ftyollal bektve, vittk a Szentmrtonhegyre, ahol egsz nap tncoltak a feltztt bb krl. Este levetkztettk, s sajtsgos temetsi dallam neklse mellett gdrbe temettk. A szokst 1714-ben tiltotta be a brassai tancs.

Minthogy a hagyomny tjanknt s npenknt az Egyhznak ms-ms tavaszi nnephez kapcsoldik, jnak lttuk, hogy a mi szoksainkat a virgvasrnapi kiszejrsnl egyttesen mltassuk.

Az tdik (Judica): ltalban s ismerten feketeht, feketevasrnap. Szlovkul: smrtna, cerna (nedelja). R kvetkezik a feketehtf. A megnevezs Melich odavetett megjegyzse szerint nmet eredet. A Lnyi-kdex szerint ez a sketht, sketvasrnap, eltte sketpntek, a murakzi horvt nyelvjrsban is gluha, vagyis sket (vasrnap). Somogyi Elek szerint keresztht, keresztvasrnap (dominica de passione).

Liturgikus hagyomny, hogy feketevasrnaptl a feltmadsi szertartsig a templomi feszleteket, tovbb a foltr kpt violaszn lepellel eltakarjk. Egyes kutatk szerint ez a nap evangliumval fgg ssze: Jzus azonban eltnt s kiment a templombl (Jnos 8, 59). A lepel (Hungertuch) a kzpkorban sokszor egyttal szegnyek biblija is volt, mert sorjban vagy Jzus egsz lett, vagy pedig knszenvedsnek llomsait festettk r.

A bjti lepel nlunk sem volt ismeretlen, de fennmaradt figurlis emlkrl sajnos, nem tudunk, fljegyzssel is kevssel dicsekedhetnk. A magyar kzpkorban a mennyezetrl, a triumphus gerendjrl csngtt le s teljesen eltakarta a szentlyt, illetleg a misz papot a hvek szeme ell. A dlnmet jmborsgra mutat a soproni Szent Gyrgy-templom leltri adata (1534): in der ladt der Syben Schmertzen zuegehrig zehen slayr vund ain vbersylberte tafl. Az 1727. vi canonica visitatio jegyez fl Ecseg palc faluban: pro quo altari est tempore quadragesimae cortina mysteria passionis repraesentans. Ismereteink szerint ez a Hungertuch egyetlen magyar nyelvterleten val elfordulsa.

A vasrnap nevbl rthet, hogy rgebben a falusi asszony- s lnynp az orszg szmos vidkn fekete gyszba ltzve ment a templomba, Pspkbogd, Hajdszoboszl s bizonyra mg ms helysgek katolikus csaldjaiban odahaza a szentkpeket is fekete kendvel, ruhval takartk le, amint a templomi oltrokon lttk.

Szkesfehrvri gazdk feketehten nem dolgoznak a szlben.

Szarvas s Endrd szlovkbl magyarosodott katolikus npnek tredkes ksznti nyilvnvalan mg az egykori felvidki szlfld teljesebb hagyomnynak emlkezett rzik. Az endrdi gyerekek hzrl hzra jrva, kosarakbl zld bzt szrtak a kszbre. Tojst kaptak rte ajndkba.

A szlovkiai falusi np krben a virgvasrnapnl ksbb mg mltatand kiszejrs, szlovkul morena, marmarienna mr feketevasrnap (smrtna nedela) sorrakerl. Csak egy jellegzetes rvai mozzanatra utalunk: Turdossin (Turdoin) faluban a bbot istentisztelet alatt a templomban vgigviszik. Onnan egyenesen a folyhoz mennek vele, s beledobjk a vzbe.



Hatodik (Palmarum): kzismerten s mr az rdy-kdexben virght, virgvasrnap. A rgisgben virgcstrtk, a Veszprmi-kdexben, a szegedi npnyelvben pedig, de elvtve ms tjakon is virgszombat. Az nneprl a nagyht kezdeteknt szlunk.

Site Meter Google PageRank Copyright © Disgyőri Szent Ferenc Rmai Katolikus ltalnos Iskola 2017 | web: KataPorta.net KataPorta Webstatisztika