San Francesco di Assisi


2024. április
H
K
SZ
CS
P
SZ
V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30


2024. április 27. szombat,
Zita napja van
akadálymentes oldal

Ökoiskola


  facebook

qrcode

Arcidiocesi di Eger


  magyar italiano




" Egy cseppnyi őszinte szeretet nemesebb tengernyi tudománynál.''
Diósgyőri Szent Ferenc Római Katolikus
Általános Iskola és Óvoda
Diósgyőri Szent Ferenc Római Katolikus Általános Iskola Miskolc



SZÓBELI MÉRÉSI RENDSZER / TALENTUM


 

TALENTUM – MÉRÉS

„Mit is jelent a talentum szó?

-Tehetség, tehetséges ember.

Hisszük, hogy TE az VAGY! A mérés folyamatában kipróbálhatod magad, megtapasztalhatod azt, mire vagy képes. Fejlődsz. Felfedezed magadban a tehetséget. Ehhez kívánunk Neked szorgalmat, kitartást és bátorságot! Hogy ne csak TE tudd magadról, hanem mi is lássuk, hogy

 MILYEN ÜGYES VAGY!”

 

Ezekkel a szavakkal indítjuk minden évben a hetedik és nyolcadikos tanulóink számára azt az üzenetet, amellyel felhívjuk figyelmüket a szóbeli mérési rendszerünkre.

 

Iskolánk különlegessége – a több különleges és egyedi vonás mellett – a szóbeli mérési rendszer. Több év alatt vált egyre kiforrottabbá, jobbá; s az utóbbi években minden évben hozzátettünk valamit, valamit, ami tanulóink tudását, személyiségük fejlődését szolgálja.

 

Az e tanévben már három területen lezajló mérés lefedi a felső tagozatban tanult ismeretanyag minden területét. Általánosságban az elsődleges célunk a méréssel az, hogy a tanulók tudását erősítsük: mind a lexikális, tárgyi tudás mélyülését, mind a komplex látásmód kialakulását segítsük. A mérés nevelési oldalát, személyiségfejlesztő hatását is szeretnénk hangsúlyozni: a felkészülés során akaratra, kitartásra van szükség, ez erősen személyiségformáló; a feleléstől eltérő helyzetet - ahol több felnőtt előtt kell megszólalnia - megtapasztalja a tanuló: ebben a helyzetben megismerheti saját reakcióit, valamint megtapasztalhatja azt is, hogyan illik viselkedni az adott szituációban.

 

Mérési rendszerünk nem öncélú, segítségével diákjaink sokoldalú fejlődének a lehetőségét teremtjük meg.

A kommunikációs képességek fejlődése mellett

§ az olvasási, gondolkodási képességeket is fejleszti,

§ kialakítja az önfejlesztés, önművelés igényét,

§ kötelességtudatra nevel,

§ általa erősödik a diákok vázlatírási, térképhasználati, ábraolvasási képessége,

§ megtanulják alkalmazni ismereteiket más területeken,

§ megtanulják kezelni az eredményes felkészülés adta diadal, avagy a vereség érzését.

 

A legnagyszerűbb nekünk, felkészítőknek azt látni, hogy több tanulónk ekkor tapasztalja meg először az ún. flow élményt, a „tökéletes élmény” érzését („amikor azt érezzük, hogy mi irányítjuk a cselekedeteinket, saját sorsunkat. Ilyenkor átszellemülünk, gyönyörűséget érzünk, ami meghatározó lesz majd életünkben” http://impressmagazin.hu/a-tokeletes-pillanat-titka-csikszentmihalyi-szerint/ ); ekkor döbben rá saját képességeire, erejére.

 

I.         Talentum-mérés társadalomtudományi oldala

Érintett tanulók: hetedik évfolyam.

Időpont: az Országos Kompetenciamérés (szövegértés, matematika) napja.

 

A mérés alapja a történelem tárgy ismeretanyaga: a történelmi eseményekhez, korhoz kapcsolva a tanult irodalmi, művészeti (zenei, művészettörténeti) ismereteket kérjük számon. 

10 tételcímmel dolgozunk.  A címek (3 -10.) átfogják kronológiai rendben a magyar történelem legfontosabb – általános iskolában tanult - időszakaszait, eseményeit, ehhez kapcsoljuk a tanult művészeti (irodalmi, zenei, művészettörténeti) ismereteket. A hittanórák - amelyek ismeretanyaga a lelki élet megerősítésén kívül a tantárgyi tartalmával hangsúlyosan támogatja az alapkészségek erősítését (olvasás, szóbeli kifejezőkészség), valamint a művészeti nevelésben, ízlésformálásban is részt vesz – tanításának tudását az I. tételben ellenőrizzük: a Bibliáról a legfontosabb tudnivalók ismeretét várjuk, ill. Jézus életéről, tanításairól és Szent Ferenc alakjáról kell beszélnie diákunknak.  Így alakult ki a jelenlegi 10 tétel:

 

 

·         A BIBLIA.  JÉZUS ÉLETE, TANÍTÁSA vagy SZENT FERENC ALAKJA

·         STÍLUSKORSZAKOK

·         HONFOGLALÁS

·         ÁLLAMALAPÍTÁS

·         HUNYADIAK

·         TÖRÖK VILÁG MAGYARORSZÁGON

·         A RÁKÓCZI SZABADSÁGHARC

·         A REFORMKOR

·         AZ 1948-49-ES FORRADALOM ÉS SZABADSÁGHARC

·         A KIEGYEZÉS

 

 

A felkészülést ráhangoló időszakban a mérésen már átesett diákok osztják meg tapasztalataikat a hetedikesekkel; játékos feladatok megoldása segíti a tanulást, ill. segédanyagokat biztosítunk diákjaink számára a minél eredményesebb felkészülés érdekében. A tanóráinkat is úgy szervezzük, hogy a diákok számára hatékony segítséget tudjunk nyújtani a minél eredményesebb felkészüléshez.

 

 

Segédanyag   a Talentum – mérés társadalomtudományi oldalához

Kedves Hetedikesek!

Az iskolai könyvtárunkban rengeteg értékes könyv található, ezek között több olyan van, amely remekül használható a mérésre való készülés idején. A teljesség igénye nélkül válogattunk a könyvállományból még Kiss Viki nénivel, hogy a legérdekesebb, leghasznosabb kötetekre hívjuk fel a figyelmedet.

Ajánljuk hát ezeket a köteteket! Lapozz, olvass beléjük, gyönyörködj az illusztrációkban!

 

Általánosságban ajánljuk, mert segítségükkel minden témánkhoz hasznos ismeretanyaggal bővítheted tudásod:

·         a KÉPES TÖRTÉNELEM (KT) sorozat kötetei         Móra Könyvkiadó

·         Magyarország történeti kronológiája

·         Magyar történelem gyermekeknek                       Aqua Kiadó 1993.

·         Magyarország története képekben                         Gondolat Könyvkiadó 1985

·         A magyar történelem nagy alakjai 1 -9. kötet     Reflektor Kiadó

·         Magyar királyok és királynék                                      Graph – Art KFT.  2006. 

·         Magyar királyok és uralkodók 1 -8. kötet               Duna International Könyvkiadó KFT.

·         E. H. Gombrich: A művészet története                  Gondolat Könyvkiadó 1985.

·         A zene könyve                                                                 Zeneműkiadó 1981

 

A következőkben az egyes tételekhez találhatsz ajánlást:

Jézus vagy Szent Ferenc élete

·         Biblia

·         Ábel Zsuzsanna: Képes bibliai lexikon                         Minerva Kiadó

·         A keresztény művészet lexikona                                    Corvina  2002.

·         Katona István püspök: Szentek, szent életű emberek  Szent Gellért Kiadó és Nyomda

·         Szabó Attila: Az Ószövetség a művészetekben           Bibliaiskolák Közössége Bp. 1991.

Honfoglalás

·         KT: Emlékezzünk régiekről (László Gyula)

·         László Gyula: 50 rajz a honfoglalókról         Móra Kiadó 1982.

·         Új Képes Történelem: „Árpád jöve magyar néppel” (Csorba Csaba) Helikon Kiadó KFT. 2006.

Államalapítás

·         KT: Korona és kard (Hegedűs Géza)

·         Szlatky Mária: Szent István                                            Táltos KFT. 1988.

·         Vécsey Aurél: Az Árpád-házi királyok                         Vagabund Kiadó 2010.                                    

Hunyadiak

·         KT: Magyarország virágzása és romlása (Varga Domokos)

·         Varga Domokos: Mogyeriektől Mohácsig A magyarság története 1526-ig    Tankönyvkiadó Bp. 1992.

·         Bajcsy-Zsilinszky Endre: Mátyás király       Magvető Könyvkiadó   (Nemzet és emlékezet sorozat)

·         Donászy Ferenc: Egy magyar diák élete Mátyás király korában (regény)     Szépirodalmi Kiadó

Török világ Magyarországon

·         KT:  A török Magyarországon (Lengyel Balázs)

·         A török félhold árnyékában (Vikol Katalin) Reflektor kiadó 1988.

·         Magyarország virágzása és romlása            Reflektor kiadó 1988.

Rákóczi

·         KT: Két pogány közt - a Rákóczi-szabadságharc története (R. Várkonyi Ágnes)

·         Rákóczi –tükör (Naplók, jelentések, emlékiratok a szabadságharcról) Szépirodalmi Könyvkiadó 1973.

Reformkor

·         KT: Haza és haladás (Fekete Sándor)

·         Nemere István: Mária Teréziától Ferenc Józsefig – A mi világunk sorozat

·         (Alternatív tankönyv 7. osztályosoknak) Nagykönyv Kiadó

·         Rendületlenül – a hazaszeretet versei (Benedek István) Officina Nova 1989.

·         A reformországgyűlések és az 1848-as forradalomtörvényei (Vikol Katalin)  Progresszió KFT.

·         Szvoboda D Gabriella: Barabás  Képzőművészeti Kiadó

Forradalom

·         KT: Forradalom és szabadságharc 1848-49 (Márkus István)

·         Nemere István: Mária Teréziától Ferenc Józsefig – A mi világunk sorozat (Alternatív tankönyv 7. osztályosoknak) Nagykönyv Kiadó

Kiegyezés

·         KT: Vér és arany Magyarország 1849-1914 között  (Varga Domokos, Csaba József)

 

II.                A Talentum-mérés nyelvi oldala

Érintett tanulók: nyolcadik évfolyam emelt óraszámban nyelvet tanulók.

Időpont: február első fele.

 

A mérésünk anyaga a legáltalánosabb társalgási témák számonkérése (család, tanulás, vásárlás, sport stb.), így a mérésre való felkészülés a középiskolai szóbeli felvételi vizsgákra való felkészülés is egyben. A témák részben megegyeznek a nyelvvizsgák szóbeli részének társalgási témáival. Az angol nyelvi megmérettetésen a tanulóktól elvárjuk, hogy tudjanak szabadon beszélni magukról, majd reagálni az általános iskolában megismert, a mindennapi élethez kötődő témákra. A tanulóktól min. 20 mondatot várunk összefüggően elmondani, majd azt, hogy néhány kérdésre tudjanak válaszolni, amikor beszélgetést kezdemény a mérést végző. Az adott témákon belül a gyerekek szókincsét, beszédkészségét és beszédértését is megítéljük.

A heti 5 tanórában angolt tanuló diákjaink számára kötelező ez a mérés. Fontosnak érezzük, hogy az emelt óraszámban nyelvet tanulók bizonyíthassák, hogy nem feleslegesen dolgoztak, dolgoznak többet az évek során.

Továbbtanulási célként a nyelvet megjelölő diákjaink rendkívül sokat hasznosítanak ebből a lehetőségből: a témakörök elsajátítása komoly segítséget jelent a középiskolába való felvételire, s arra, hogy az új iskolájukba kerülve megállják helyüket. A többiek számára sem elvesztegetett idő a felkészülés, hiszen ma a diploma megszerzése nyelvvizsgához van kötve, s az iskolánk elindítja őket azon az úton, amely a nyelvvizsga megszerzéséhez vezet.

Meghagytuk a lehetőséget a nem tagozaton tanuló diákjaink számára is: a mérést felvállalhatja a heti 3 órában nyelvet tanuló diákunk is (majdcsak minden tanévben van diákunk, aki vállalja a felkészülést, és próbára tesz tudását).

 

Témák és tartalmak:

 

kötetlen beszélgetés:  - amit szeretnél magadról elmondani...

(szülők, testvérek, külső-belső tulajdonságaik, foglalkozásuk, együtt töltött idő)

 

1.      OUR HOUSE (lakcím, ház/lakás bemutatása, helyiségek és berendezések, házimunka)

2.       THE PLACE, WHERE  I LIVE AND PUBLIC TRANSPORT (lakcímed, szűkebb-tágabb környezeted, Miskolc látványosságai, tömegközlekedés)

3.       EDUCATION, MY SCHOOL (iskolád kinézete, helyiségei, tantárgyak, szünetek, angol iskolák

4.       MY DAILY ROUTINE  (szokások hétköznap és hétvégén)

5.       HOLIDAYS AND TRAVELLING (közlekedési eszközök, felkészülés a nyaralásra, hotelben, hol nyaraltál)

6.       ENTERTAINMENT, FREETIME (hobbi, TV, rádió, mozi, a számítógép nyújtotta lehetőségek, játékok)

7.       EATING HABITS AND SHOPPING (étkezési szokások, ételek, az angol emberek étkezési szokásai, napi bevásárlás, nagy bevásárlás, üzletek)

8.       WEATHER, CLOTHES, FASHION (a négy évszak időjárása, az időjárásnak megfelelő öltözködés, időjárás Angliában)

9.       SPORTS AND HEALTH  (téli-nyári sportok nevei, mit sportolsz, az orvosnál, egészséges életmód)

10.  HE UNITED  KINGDOM (országok, védőszentek, zászlók, népesség, időjárás, szokások)

 

III.             A Talentum-mérés természettudományi oldala

A járványügyi helyzet miatt ebben a tanévben kerül sor első alkalommal arra, hogy a Talentum-mérés természettudományi oldala - amely a reál tárgyakat fedi le - is megjelenjen a szóbeli mérési rendszerünk palettáján.

Érintett tanulók: nyolcadik évfolyam.

Időpont: a Föld napja előtti tanítási nap.

 

A mérés természettudományi oldala is hasonló komplexitással kell, hogy bírjon, mint a humán mérés. 10 témából választanak tanulóink kötelező jelleggel kettőt. A választott két témához, területhez gyűjti össze nyolcadikosunknak mindazt, amit általános iskolában megtanult, megtudott a témáról.  Kiselőadás formájában, Power Point-bemutatót készítve adja elő feleletét.

Az előadás időtartama 5 -7 perc. A bemutatónak 10 képből kell állnia, amely tartalmazza a kezdő és a záró diát is. Egy dián maximum 2 kép lehet, valamint hívószavak.

Témák és tartalmuk:

I.

Az egészséges életmód

-          táplálkozás (vitaminok)

-          mozgás

-          káros szenvedélyek (drogok)

II.

A számítógép és az ember

-          az abakusztól a számítógépig

-          szerepe életünkben – előnyei / hátrányai

-          káros hatásai

-          jövőkép

III.

 Teremtésvédelem

-          a növényvilág és az állatok védelme

-          nemzeti parkok

-          környezetvédelem

-          természeti katasztrófák / az emberi tevékenység káros hatása a környezetre

IV.

Energiatakarékosság

-          energiatermelés általában

-          erőművek

-          az elektromos energia környezetünkben / felhasználása

-          Hogyan takarékoskodom én az energiával?

V.

Magyar feltalálók és találmányok

-          Néhány magyar Nobel-díjas

-          számomra legérdekesebb

VI.

A Naprendszer

-          meghatározása, bemutatása

-          a Föld bolygó története

-          az űrkutatás

VII.

Éghajlati övek a Földön

 

-          kialakulásának okai

-          egyről bővebben: földrajza, élővilága, őslakossága

VIII.

„ Legek” a természetben

-          természeti képződmények és kialakulásuk (kőzet)

-          az állatvilág legjei

IX.

A levegő

-          összetétele

-           fizikai, kémiai tulajdonságai

-          szerepe az élővilágban

-          szélrendszer

-          levegőszennyezés / levegővédelem

X.

A víz

-          összetétele

-          fizikai, kémiai tulajdonságai

-          felhasználása / védelme

-          A Föld vízkészlete

-          Magyarország vízkészlete – tavak, folyók

 

Medvéné Szöllősy Viktória

munkaközösség-vezető


Copyright © Diósgyőri Szent Ferenc Római Katolikus Általános Iskola 2024 | FACEBOOK: @szentferencmiskolc
 KataPorta Webstatisztika